MIDDELFART FRISKOLE 0.-9. KLASSE // VI GIVER IKKE KARAKTER - VI SKABER KARAKTER // MIDDELFART FRISKOLE 0.-9. KLASSE
Uden om undervisningen
SÆRLIGE
DAGE, UGER &
OPLEVELSER
Særlige dage, uger, udfordringer og oplevelser
Ud over den daglige undervisning, har vi en række særlige uger, dage og begivenheder, der er lige så vigtige som de almindelige skoledage. Her bliver relationerne mellem eleverne og mellem eleverne og de voksne i høj grad styrket. Når vi kender hinanden som mennesker, har respekt for hinanden og føler ansvar for hinanden, så højnes trivslen.
Musical
Hvert andet år laver en vi en KÆMPE stor musical, hvor alle eleverne er involveret. Alle er vigtige i det store puslespil, det er at sætte en flot og opfindsom musical op. Det er en stor oplevelse for alle, og en begivenhed vi alle ser meget frem til.
Emne/projektuge
Hvert år har vi to klasseemneuger/projektuger.
Særlige dage
Juleklippedag
Eleverne pynter egne klasser og fællesrum - ofte ud fra et bestemt tema. Ved dagens afslutning kommer elevrådet rundt og vurderer kreationerne, og der kåres en vinderklasse for bedste udsmykning.
Idrætsdag
Hvert år står 8. og 9. klasse for planlægningen og udførelsen af idrætsdagen. Vores elever går meget op i idrætsdagen - og især i dysten om "Den gyldne sko".
Årlig lejrskole
Hvert forår drager hele skolen afsted på fælles lejrskole. Det er tre fantastiske dage (to overnatninger), hvor store og små er sammen og nye bånd knyttes. Bånd, som vi bygger videre på i dagligdagen. Vi har fællesaktiviteter som for eksempel Stratego, rundbold og forskellige løb, som de ældste elever ofte har ansvaret for. Der er også trinaktiviteter og legetid. De ældste laver mad til alle, andre dækker bord eller vasker op. Alle har et ansvar og er dermed vigtige for at få lejren til at fungere.
Klasseture
Det hænder, at lærerne arrangerer forskellige klasseture. Formålene kan rent fagligt være vidt forskellige. Turene har dog altid sociale mål.
Overbygningstur
I begyndelsen af skoleåret tager overbygningen på tur. Målet er at ryste alle elever og voksne sammen. Der er særligt fokus på at integrere nye elever i flokken. Overbygningsturen består typisk af en overnatning under primitive forhold i nærområdet.
Udlandstur
8. og 9. klasse tager hvert år på udlandstur. Det drejer sig typisk om en kulturrejse til en europæisk storby det ene år og en naturrejse med fokus på udendørsaktiviteter det andet år. Rejserne betales af forældrene, men der er tradition for, at klasserne i fællesskab sparer en del op ved, at klasserne har forskellige ”jobs” i løbet af skoletiden. Det giver en god ansvarsfølelse, når eleverne har været med til at arbejde for turen.